Northern Lights and a trip to the Lofoten. :) - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Saskia Jong - WaarBenJij.nu Northern Lights and a trip to the Lofoten. :) - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Saskia Jong - WaarBenJij.nu

Northern Lights and a trip to the Lofoten. :)

Blijf op de hoogte en volg Saskia

09 September 2014 | Noorwegen, Tromsø

Jeeeeeeeeeeeeeeej, zoals de meeste van jullie waarschijnlijk al wel weten zagen we 29 augustus voor het eerst het noorderlicht! :D We zaten met een groepje internationals te chillen in de keuken tot Pietro de keuken binnen kwam en riep; NORTHERN LIGTHS! Maar ja aangezien de Italianen wel vaker gekke dingen zeggen was er enige twijfel. Deze twijfel duurde echter minder dan een seconde en toen stond iedereen op en rende het huis uit. Ik keek nog even de Noren aan en die bleven nog zitten. Zij zeiden dat het waarschijnlijk niet waar was. Toch werd Henrik wel een beetje nieuwsgierig en ging uit het raam kijken. Toen ook hij zei dat ie misschien toch iets zag, ging ik met de rest van de mensen mee naar buiten. En daar stonden we dan met alle internationals te schreeuwen en blij in onze handjes te klappen. De witte wolk werd langer en langer en uiteindelijk; GROEN! Later op de avond werd het nog één keer super goed zichtbaar, bewoog het en zagen we er verschillende kleuren in. Het was echt heel erg mooi! Één van de Noren snapte niks van ons uitzinnige enthousiasme en vond het zo hilarisch dat ie het heeft opgenomen. Dit heeft ie uiteraard nog een aantal keer afgespeeld. Toen ik weer terug was in mijn kamer stond mijn hele newsfeed (facebook) vol met noorderlicht statussen. Wat waren we hysterisch, maar wat was het toch mooi!

We zijn ook met een groep internationals naar een voetbalwedstrijd van het lokale voetbalteam geweest. Niemand kende de ploeg, maar toch gingen we er gezellig heen. Eenmaal daar werd iedereen onwijs fanatiek en probeerde Charlotte en ik mee te zingen met de liedjes die de echte fans zongen. We begrepen er uiteraard niks van, maar het klonk best leuk! Iedereen schreeuwde in z’n eigen taal. Italiaanse aanmoedigingen, Duitse scheldwoorden en NEEEEEEEEEE. Na de wedstrijd werden er broodtrommels uitgedeeld en gezien dit gratis was, moesten we er natuurlijk wel eentje hebben. :)

Verder heb ik me aangesloten bij de UN studentenvereniging. In eerste
instantie werden we gelokt door het feit dat we pizza zouden krijgen, maar uiteindelijk bleek het een leuke vereniging te zijn. In tegenstelling tot wat we gewend zijn van de Noren is deze vereniging echter niet echt goed georganiseerd, maar dan is er wat te doen voor ons! Ook hebben we fietsen gekocht! Het klinkt misschien raar (of niet), maar ik miste het zo erg om te fietsen. Niet dat fietsen hier heel makkelijk is, aangezien werkelijk geen enkele weg recht loopt. Na verschillende fietsen uitgeprobeerd te hebben, vonden we uiteindelijk allemaal een leuk fietsje. Dolblij fietsen we naar huis. Het laatste stuk hebben we toch maar wel gelopen, was toch iets minder plat dan we gewend zijn in Nederland.
Vrijdag hadden we weer in laundry party! Dit keer in Mortensnes (zegt de meeste van jullie niks, maar dit is gelukkig maar een kwartiertje lopen). Van te voren deden we een drankspelletje wat omgedoopt is tot Wasserfall. Het was weer hilarisch en er werden allerlei gekke regels bedacht.

Omdat we het Noorderlicht zo mooi vonden en Elise (die was even terug naar Nederland) het gemist had zijn we nog een avond een paar uur buiten geweest, aangezien de app zei dat de kans groot was. We zagen het heeeeel even!! Daarna zijn we nog ongeveer twee uur buiten gebleven en was Hilde er heilig van overtuigd dat ze iets groens zag. Ik zag echter alleen wat wittige wolkjes. Maar Hilde hield vol; Kijk dahaaaaan, dat is toch groooeeen! Nee Hilde.. Dat is wit! :p
Uiteindelijk gaven we op en bleek het later wel iets beter geworden te zijn, maar we zullen het in de komende maanden ongetwijfeld nog een keer zien.

Samen met bijna heel Frankrijk (ik was de enige Nederlander in een groep met bijna alleen maar Fransen) heb ik de verjaardag van mijn huisgenootje Camille gevierd. We gingen naar het ‘strand’, tussen aanhalingstekens want er was maar een heel klein beetje zand. Verder was de plek waar we waren wel heel erg mooi! Mooi uitzicht over een blauwe zee met daarachter de bergen. Iedereen had wat eten mee gebracht en Camille had zelf super lekkere chocolade cake gemaakt. Aan het eind van de middag hadden we op diezelfde plek een barbecue die georganiseerd was door de ISU. Één van de meiden die hier al een langere tijd is, is Nederlands én vegetariër. Dankzij haar hadden we een aparte mini vega rij en hadden we super snel ons eten. Ondanks dat Noren vegetariers lastig volk blijven vinden, hadden ze wel wat voedsel voor ons. Ik heb een maïskolf gegeten en ik luste het! (Wauw, de mensen die mij goed kennen vallen nu van verbazing van hun stoel.

Ik ben nu (9 september) net terug van de Lofoten en zal jullie ook nog even vertellen wat we daar hebben gedaan. We zijn met een groep van negen mensen een weekendje naar de Lofoten geweest. Wat en waar dat is? De Lofoten is een eilandengroep ten zuiden van Tromso (duh ongeveer alles ligt ten zuiden van hier) en vanaf de Reinebringen (berg) schijn je het mooiste uitzicht van de wereld/Noorwegen te hebben. We gingen hier heen met de Hutigruten. Dit bleek een super groot cruiseschip te zijn. Ik vond dat helemaal geweldig leuk en was één van de weinige die nog nooit op zo’n ding geweest was. Gezien wij natuurlijk wel arme studentjes blijven, hadden we er geen cabin bij geboekt. Dit kwam er op neer dat wij als een stelletje zwervers in de lounge mochten slapen. We zaten de hele nacht en dag op de boot. Dit was prima vol te houden met een prachtig uitzicht, super lekkere chocomel, jacuzzi en zwembad. Wat voelde we ons toch even fancy!
Nadat we al hadden besloten dat we allemaal als we heel oud zijn een cruiseschip vakantie wilden doen, kwamen we aan in Svolvaer. Vanuit hier gingen we met onze gehuurde auto’s op weg naar A (met zo’n bolletje op de A). Omdat sommige van ons niet zo van wc’s en douches houden (grapje hoor Elise. ;p) gingen we de eerste nacht wild kamperen. We vonden een plekje met super mooi uitzicht. En jaaaaaaaaaa, tadadadadaaaa, daar waren ze weer; de noorderlichtjes! Dit keer was bijna heel de lucht gevuld met dit prachtige verschijnsel. Het was echt heel erg mooi!

De volgende dag reden we met een aantal stops richting de Reinebringen. Dit bergje was niet zo heel hoog en konden we volgens onze ervaren klimmers wel even beklimmen. Toen ik het ‘pad’ zag, dacht ik; Ja joh doen we even, not. Toen ik eenmaal bezig was, met wat voor mij voelde als een mega steile natuurlijke klimmuur, vond ik het eigenlijk echt super leuk! Eenmaal boven plofte ik neer op de grond. Toen ik mijn hoofd omhoog deed zag ik een ongelooflijk mooi uitzicht. Ik had het niet voor niks gedaan! Aangezien mijn beentjes nogal pijn deden, was de enige oplossing Adrenaline!! Saskiaatje ging samen met Elise en John nog even op wat rotsjes klimmen en daar op het randje (gevaarlijk enzo) lekker relaxed poseren voor de fotograven beneden.
Na de berg besloten we, aangezien iedereen toch wel naar een douche verlangde, naar een camping te rijden om de volgende nacht door te brengen. ’s Avonds voordat we gingen slapen, twijfelden we nog om wakker te blijven voor het Noorderlicht. Met het argument; Achja we hebben ze gister ook al gezien, gingen we toch maar slapen. Zoals je ziet, raak je vrij snel gewend aan natuurwonderen hihi.
De boot op de terugweg was helaas iets kleiner en zonder alle luxe van de boot van de heenweg. Gelukkig waren we toch kapot dus hebben we er niks van gemerkt. Ik ga nu snel naar mijn eerste Noorse les! Foto’s komen later op het magische Facebook!

Ha det bra!

Random dingetjes:
- Ik heb twee pakketjes met eten ontvangen, jeeeeeeeej dat is leuk!
- Ik heb ook een kaartje ontvangen, jeeeeeeej dat is misschien wel nóg leuker (hint hint)
- Het is exact hetzelfde weer als Herfst in Nederland, maar dan met mooie bergen als uitzicht. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Tromsø

Saskia

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4055

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2014 - 31 December 2014

Tromsø

Landen bezocht: