Nooit meer naar huis! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Saskia Jong - WaarBenJij.nu Nooit meer naar huis! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Saskia Jong - WaarBenJij.nu

Nooit meer naar huis!

Blijf op de hoogte en volg Saskia

05 Oktober 2014 | Noorwegen, Tromsø

Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een nieuwe blog voor jullie. Ondertussen zit ik al bijna twee maanden in Tromso, time flies! Na twee maanden voel ik me al behoorlijk thuis hier en wil ik nog lang niet weg.
We hebben het Noorderlicht nu al best wel vaak gezien en het blijft prachtig! Toch merken we ook wel dat we verwend zijn. Zo nu en dan zien we het Noorderlicht maarja dan is het maar een beetje groen en is het toch wel net even te koud om naar buiten te gaan. Nooit verwacht, maar we zijn niet zo heel erg hysterisch meer bij het zien van het Noorderlicht, we worden echte Noren..

Wanneer wij wel weer hysterisch werden en waaruit toch echt wel bleek dat we geen Noren zijn was 22 september, SNEEUW! Eind september en het sneeuwde al. We waren helemaal gelukkig! Helaas smolt de sneeuw wel vrij snel weg en was Tromso de dag er na gewoon weer helemaal groen. Maar dat het al gesneeuwd heeft blijft geweldig. We kijken uit naar de volgende sneeuw, maar helaas zullen we daar nog wel even een paar weekjes op moeten wachten.

Ook volg ik samen met Charlotte twee keer per week braaf de Noorse les. Ik vind het, als één van de weinige, echt helemaal geweldig om Noors te leren. :) In het begin waren we super blij, want er werd gezegd dat je in het Noors werkwoorden niet hoeft te vervoegen. Maar helaas.. laatste lessen bleek dat Noors bijna net zo erg is als Duits en er allerlei verschillende vormen gebruikt moeten worden.

Ondertussen hebben we ook al een aantal leuke etentjes gehad. Het begon allemaal met de pizza night van de Italianen, echte pizza MJAMMM! Daarop volgde echt uit eten gaan (ja dat is hier heel speciaal aangezien het je veel te veel geld kost) voor Rudy’s verjaardag. Omdat het erg fancy voelde dat we uit eten gingen, gingen we maar ook meteen in stijl. Mannen in pak en vrouwen in jurkjes. :) (Maar we zaten stiekem wel gewoon in een normale pizzaria) Op drie oktober, Leidens ontzet, aten we hutspot! Dit hoort bij drie oktober en was super lekker! En gister hadden we Pierogi night van de Polen, ook suuuuuuuper lekker!! De poolse meiden hadden het nog nooit eerder gemaakt, maar het was heerlijk!

Oh ja en mijn allerliefste huisgenootje heeft toegegeven toch niet zo lang zonder mij te kunnen en komt eind oktober naar Tromso!! :) Gelukkig houdt ze van sneeuw en kou en donker, want zo zal het er ondertussen uit zien tegen die tijd. Laatst werd er vanuit de universiteit een college gegeven over Mørketida (polar night). Vanaf 21 november hebben we hier geen daglicht meer en is het meeste licht wat we zullen zien vergelijkbaar met schemer. Omdat dit best wel een gek fenomeen is, werd er van alles verteld over hoe je deze tijd overleeft. Onder het motto ‘Twilight is better than no light’ en met de gedachte dat er zonnelampen en koekjes voor je klaar staan op de universiteit, komt dit helemaal goed.

Tot slot gaan we, omdat we nog niet noordelijk genoeg wonen, volgend weekend naar de Noordkaap! Er is daar eigenlijk helemaal niks, maar we vinden het toch wel leuk om er geweest te zijn. Selfie met de wereldbol en terug! We zullen weer met de Hutigruten gaan, dus het wordt weer rijkdom ten top. Dit keer ga ik mijn bikini niet vergeten en gaan we chillen in de jacuzzi. En dan wel als zwervers slapen op de banken in het restaurant hihi.

Hade!

• 05 Oktober 2014 - 16:53

Robin:

Aaah super leuk Sas!!!

• 05 Oktober 2014 - 17:34

Ben Dover:

Can you please write in english for your internasjonal fans

• 05 Oktober 2014 - 17:54

Anouschka:

Wat heb jij een lief huisgenootje zeg!!!!!!

• 05 Oktober 2014 - 23:28

Saskia Jong:

No Daniel, you better just learn to read Dutch. Cause I can also read Norwegian hihi.
    Annie, ja leuke meid wel. :p